Pornind de la cele 10 principii de baza ale Protecţiei Consumatorilor in cadrul Uniunii Europene, Centrul Europe Direct - APC Botoşani - a realizat un sondaj şi o dezbatere în rândul a 22 de liceeni de la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Botoşani – clasa a XII-a, diriginte, prof. Maria Croitoru. Tinerii au fost invitaţi să evalueze în două runde - înainte şi după dezbateri cu exemple concrete - modul cum cred ei că se respectă cele 10 principii de bază ale protecţiei consumatorilor în viaţa de zi cu zi. Notele cu fost ca la şcoală - de la 1 (cea mai slabă) la 10 (cea mai bună) Media generală a fost următoarea: înainte de discuţii – 5,75; după discuţii – 5,39. Elevii au adus în dezbatere situaţii concrete în care ei, părinţii lor, prieteni sau cunoştinţe au fost victime ale unor practici incorecte ale comercianţilor sau furnizorilor de servicii din ţară dar şi din străinătate: contracte inechitabile, asupra cărora consumatorii nu au putut reveni într-o perioadă rezonabilă după ce au fost încheiate, produse cu defecte, ce nu au mai putut fi returnate, cazuri şi tentative de inducere în eroare, lipsa unor posibilităţi reale de a compara preţurile, informaţii incomplete asupra unor produse – în special produse alimentare. Iată mai jos lista celor 10 principii de baza ale Protecţiei Consumatorilor in cadrul Uniunii Europene potrivit broşurii „Drepturile dumneavoastră în calitate de consumator” editată de Comisia Europeană. 1.Cumpărati orice doriţi, de unde doriţi
2.În cazul in care nu funcţionează, returnaţi-l
3.Standarde înalte pentru siguranţa alimentelor şi bunurilor de consum
4.Informati-vă asupra a ceea ce mâncaţi
5.Contractele trebuie sa fie echitabile faţă de consumatori
6.Uneori consumatorii se pot răzgândi
7.Facilitatea posibilităţii de a compara preturile
8.Consumatorii nu trebuie