Elena Farcaş consideră că fiecare companie ar trebui să aibă un manager de proiect, pentru că poate dezvolta oportunitatea de a deveni beneficiar pentru accesarea fondurilor europene. Cu o pregătire în domeniu şi evitarea greşelilor în scrierea unei cereri de finanţare, reuşita este aproape garantată.
Mai mult, managerul de proiect trebuie să fie o persoană bine organizată, să aibă capacitatea de a-şi urmări obiectivele, de a stabili activităţile, de a-şi evalua munca pe parcurs şi de a respecta termene limită.
De când şi cum a apărut managementul de proiect în România?
Până în 1989, managementul de proiect se concretiza în plan de acţiuni, plan de măsuri, plan de activităţi, iar proiectele nu puteau fi iniţiate atât de uşor. Astfel, se punea accent doar pe atingerea obiectivelor şi îndeplinirea planului cincinal. Ideea de management de proiect a apărut în România odată cu fondurile de preaderare (PHARE ISPA şi SAPARD), în a doua parte a anilor '90. O dată cu aderarea noastră la Uniunea Europeană, moment în care au fost aduse noi standarde de lucru, conceptul de manager de proiect a fost definit mai clar. Evident, pentru că era o nevoie pe piaţa din România, s-au dezvoltat şi şcolile, au apărut programe de pregătire atât la nivel universitar şi postuniversitar, cât şi de perfecţionare.
În prezent, cât de necesari sunt managerii de proiect?
Pe piaţa din România, meseria de manager de proiect cred că este o necesitate. În orice companie, în orice autoritate publică centrală sau locală, este nevoie de manageri de proiect. Asta nu neapărat la nivel de calificare, ci la nivel de experienţă relevantă, adică cel puţin cinci ani de zile să fi lucrat în zona de dezvoltare de proiecte.
Ce instituţii sau companii urmăresc să aibă un manager de proiect în componenţa echipelor?
În baza unei analize a noastre realizată în perioada 2009-201