Asociaţia Română de Reciclare (RoRec) este suspectată că a folosit banii obţinuţi de pe urma timbrului verde pentru a subvenţiona produsele la raft. Consiliul Concurenţei spune că este posibilă o înţelegere între membrii Asociaţiei Române de Reciclare şi retailerii implicaţi în unele campanii de buy-back.
În luna septembrie, Consiliul Concurenţei a iniţiat o investigaţie privind comercializarea de echipamente electrice şi electronice şi gestionarea deşeurilor acestora. Investigaţia se referă la posibile înţelegeri anticoncurenţiale atât între companii producătoare de electronice şi electrocasnice, cât şi între organizaţiile colective ce activează pe piaţa gestionării de deşeuri de acest tip.
În acelaşi timp, investigaţia urmăreşte posibila înţelegere între membrii sau parteneri ai Asociaţiei Române de Reciclare (RoRec) şi retailerii implicaţi în unele campanii de marketing buy-back desfaşurate de aceştia.
Bani din timbru, numai pentru unii
Producătorii de astfel de echipamente sunt obligaţi, prin lege, să organizeze colectarea, valorificarea şi reciclarea deşeurilor fie individual, utilizând propriile resurse, fie transferând aceste responsabilităţi, pe bază de contract, către un operator economic legal. În România există mai mulţi astfel de operatori, printre care Ecotic, Recolamp, Environ sau RoRec. Membrii Ecotic susţin că înţelegerea a fost simplă. „Producătorul a oferit, să zicem, un discount de 5%, retailerul a contribuit şi el cu cinci procente, iar RoRec a participat cu alte 5%", susţine Valentin Negoiţă, preşedintele Ecotic.
El spune că nimeni n-ar fi avut nimic împotriva faptului că producătorul şi retailerul ar fi operat reduceri de preţ. Problema intervine atunci când RoRec a participat la aceste „negocieri". Asta pentru că, timbrul verde este achitat de către orice persoană, juridică sau fizică, în momentul în care cump