Până la 22 ianuarie, Galeria Victoria Miro din Londra găzduieşte o expoziţie dedicată operei unei artiste descoperite după moarte. La aproape două decenii de la dispariţia fotografei, arta ei continuă să stârnească admiraţie şi ipoteze.
În ianuarie 1981, o tânără de 22 de ani s-a sinucis aruncându-se de pe o clădire din Manhattan. Se numea Francesca Woodman. La cinci ani după moarte, avea să fie considerată ultimul mare artist modern al fotografiei. Această „minune", cum au numit-o specialiştii, a lăsat în urmă peste 800 de fotografii alb-negru, expresie a unei maturităţi artistice suspecte. Peste 50 dintre aceste lucrări pot fi vizitate la galeria londoneză Victoria Miro până la 22 decembrie. Anul viitor, Muzeul de Artă Modernă din San Francisco va găzdui o retrospectivă amplă, iar în 2012 aceasta va ajunge la Muzeul Guggenheim din New York. Până atunci, la galeria londoneză pot fi admirate 50 de fotografii alb-negru din opera artistei care a şocat lumea fotografiei, o lume eminamente a bărbaţilor. Printre aceste lucrări se află şi câteva rarităţi color.
Povestea tragică stârneşte interesul
Fără îndoială că interesul pentru straniile, „goticele" instantanee ale lui Woodman a crescut vertiginos după moartea artistei, care a rămas fără explicaţii. De atunci, criticii de artă nu au reuşit să le interpreteze altfel decât prin prisma sinuciderii, recurgând comod la explicaţia biografistă, deşi ea nu este deloc convingătoare. Tatăl artistei, pictorul american George Woodman, care locuieşte acum în Toscana, nu este de acord cu temeiul pe care s-a construit în posteritate imaginea-standard a Francescăi Woodman. „Imaginea nebunului care şi-a retezat o ureche nu prea ne ajută să înţelegem tablourile lui Van Gogh Tot aşa, pe unii îi atrag lucrările Francescăi din cauza poveştii ei tragice. De n-ar fi ea, n-ar fi atât de interesaţi. Nu cred că este o