Obanală băutură răcoritoare este transformată de un artist în operă de artă, simbol al societăţii de consum. În mod ironic, lucrarea ajunge să valoreze câteva milioane de dolari.
Ieri. În vara anului 1962, un tânăr artist, despre care nu auzise foarte multă lume pentru că îşi începuse cariera făcând design publicitar, expunea o serie de lucrări ce înfăţişau produse comerciale atât de populare, încât nimeni nu se gândise vreodată la ele altfel decât ca atare: o conservă de supă, o bancnotă de 100 de dolari, o sticlă de Coca-Cola. Artistul era un oarecare Andy Warhol, iar expoziţiile lui au dat tonul curentului Pop Art. Pe parcursul anilor '60, Warhol a continuat seria de lucrări al căror subiect era ultracunoscutul produs Coca-Cola, pe care artistul îl vedea ca pe un simbol al generaţiei sale. Iată ce avea de spus despre acesta: „America e ţara în care s-a născut tradiţia ca cei mai bogaţi consumatori să cumpere cam aceleaşi produse pe care le cumpără şi cei mai săraci. Vezi la televizor o reclamă la Coca-Cola şi ştii că şi preşedintele bea Coca-Cola, şi Liz Taylor bea Coca-Cola şi uite, şi tu poţi bea Coca-Cola. Oricât de mulţi bani ai avea, nu poţi cumpăra o Coca-Cola care să fie mai bună decât cea pe care o bea cerşetorul de la colţul străzii. Toate sunt la fel de bune. Şi preşedintele ştie asta, şi Liz Taylor şi cerşetorul ştiu asta, şi tu ştii asta".
O lucrare din această serie, intitulată „Coca-Cola [4] Large Coca-Cola" şi realizată în 1962, era cumpărată în 1983, de către Elizabeth Rea, o colecţionară americană, la preţul de 143.000 de dolari. Produsul de mai puţin de un dolar, devenit deopotrivă băutura preşedinţilor, a starurilor de cinema şi a oamenilor de rând, devenise subiectul unei opere de artă care ajunsese să valoreze sute de mii de dolari. Azi. Aceeaşi lucrare a fost scoasă la licitaţie de Sotheby's, săptămâna trecută, numai că la un preţ