Mai multe şcoli din judeţul Cluj vor fi comasate dintr-o decizie a Inspectoratului Şcolar, din cauză că acestea funcţionează în clădiri retrocedate, iar consiliile locale nu mai pot plăti chiria. Sursa: Nicoleta Ene
În plus, sistemul de finanţare per elev este deficitară, cred sindicaliștii, făcându-se de cele mai multe ori prin redistribuire de fonduri.
Se află în această situaţie Şcoala Specială Centru de Resurse şi Documentare privind Educaţia Incluzivă, Grupul Şcolar Material Rulant „Unirea”, Liceul Sanitar „Victor Babeş”, Colegiul Economic „Iulian Pop”, Liceul Teoretic „Brassai Samuel”, toate din Cluj-Napoca şi Şcoala nr.2 Gherla.
Sindicaliştii din educaţie consideră însă că alte sunt motivele acestor comasări. „Consecinţa reală a acestor comasări este desfiinţarea unor şcoli şi licee cu tradiţie, precum Liceul «Victor Babeş», brand în profilul sanitar, singurul din judeţ, care se va muta la Colegiul Tehnic «Ana Aslan», ca să cedeze locaţia Liceului Teoretic «Samuel Brassai», alungat de unitarieni în vecini. Se desfiinţează astfel încă un liceu românesc, în locaţia căruia a funcţionat şi şcoală postliceală pentru cadre medicale medii, ireproşabil pregătite şi care lucrează şi azi în clinicile din municipiu”, este opinia Luciei Maria Cojocaru, preşedintele Sindicatului Liber al Învăţământului Preuniversitar Clujean.
„Din experienţa de până acum, comasările în mediul rural nu aduc economii reale la buget, în schimb favorizează un centralism şcolar exagerat, grevează exploatarea specificul local atât de util în formarea unui tânăr, înstrăinează copilul prin împuţinarea timpului petrecut în famile şi în comunitatea în care s-a născut. Comasările în mediul urban au consecinţe şi mai grave. Dispar în municipii şi oraşe tocmai acele centre de tradiţie şi izvoare de performanţă care dau vigoare intelectuală comunităţilor”, a completat aceasta.