Jaguar demonstrează că microturbina este o soluţie. Într-o lume dominată de proiecte eco extrem de interesante provenite de la producători de talie mondială, un constructor mic are o soluţie revoluţionară.
Citiţi şi: Maşinile „verzi", vedete la Los Angeles Show
Gata pentru producţia de serie? Conceptul supercarului Jaguar este cu adevărat o revoluţie pe care nimeni nu ar fi prevăzut-o. C-X75 este un „hybrid extender" care poate merge pur EV o distanţă de 108 km graţie unei baterii de acumulatori ce cântăreşte 230 kg. Iar acum vine partea cea mai spectaculoasă. În locul unui motor clasic, Jaguar propune două microturbine de 70 kW ce funcţionează la 80.000 rpm, transportând un debit de aer de 35.000
l/minut! Dacă mai adăugăm că fiecare roată este propulsată de un motor electric, totul se duce la un total de 778 CP şi un cuplu de 1.600 rpm! Cele două microturbine au cuplate direct câte un generator electric care poate ajunge până la 45.000 rpm realizând o încărcare extrem de rapidă a bateriilor.
O soluţie mult mai uşoară
„Turbinele cântăresc doar câte 35 de kilograme fiecare. Prin comparaţie cu un motor clasic care poate să ajungă şi la 150 kg, este un câştig de greutate important" ne declara Philip Lelliott, directorul firmei Blandon Jets, o companie de inginerie care a realizat această tehnologie revoluţionară. „Mulţi mă întreabă care este marea problemă, de ce până acum microturbinele nu sunt realitate industrială? Pentru că soluţia este cunoscută principial de ceva vreme. Ei bine, microturbinele proiectate de noi pentru acest concept au un diamentru de 100 mm. La o asemenea dimensiune, tehnologiile din aviaţie folosite pentru construcţia de turbine nu ne ajută prea tare. Aşa că am proiectat noi o tehnologie cu care să realizăm acest micropalete de turbine pornind de la un bloc compact de aliaj de aluminiu", afirmă executivul Blandon