Este oficial. Cumpărăm mai puţine alimente, băuturi şi ţigări decât în 2009. Bugetele destinate bunurilor de larg consum scad cu circa 2 miliarde de euro
Anul trecut, românii lăsau la casele magazinelor circa 22 de miliarde de euro. Anul acesta sunt mult mai strânşi la pungă, spun statisticile. "Este greu de făcut previziuni având în vedere condiţiile dificile de piaţă, însă în acest an ne aşteptăm la o scădere în valoare a pieţei bunurilor de larg consum la 20 miliarde de euro", a declarat Marius Caluian, directorul general al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România, potrivit Mediafax.
Cel mai mare declin se înregistrează pe segmentul băuturilor, peste 10%. Însă şi cheltuielile pentru produse alimentare şi nealimentare, în ansamblu, au regresat cu 7,7%, respectiv 7,8%. Studiul companiei de cercetare mai arată că cea mai mare cotă de piaţă din total FMCG o au produsele alimentare (35,9%), urmate de băuturi (30,7%) şi ţigări (22,3%). Produsele nealimentare au o cotă de piaţă de doar 11,2%. Sunt însă şi produse ale căror vânzări nu scad pe vreme de criză. Este şi cazul iaurtului, care creşte ca valoare cu 5,6% faţă de anul precedent. În categoria lactatelor proaspete se remarcă însă şi tendinţa de descreştere a consumului de lapte. Iaurtul simplu şi cel cu fructe sunt categoriile preferate de clientul român, primul reprezentând peste 50% din totalul vânzărilor, iar cel de-al doilea circa 24%.
Creştere valorică a vânzărilor de ţigări
Aparent mai bine stau şi vânzările de ţigări. Acest segment al pieţei bunurilor de larg consum a avansat, valoric, cu 1,6% faţă de perioada similară a anului trecut. Creşterea nu poate fi însă pusă pe seama unui apetit sporit al românilor pentru fumat. Preţul ţigaretelor s-a majorat cu 26,2 % în primele nouă luni ale anului, potrivit Institutului Naţional de Statistică (INS). În acest context, directorul gener