EXCLUSIV EVZ. Scriitorul a vorbit pentru "Evenimentul zilei" despre Caravaggio, eroul ultimei sale cărţi, "Fluturele negru", care a fost lansată la Gaudeamus.
Romanul "Fluturele negru" (Humanitas) şi-a întâlnit publicul pentru prima dată la Târgul de Carte Gaudeamus. Prozatorul Radu Paraschivescu a explicat de ce a început să scrie această carte din cauza unui curent.
Evenimentul zilei: Pe ce surse v-aţi bazat documentarea pentru "Fluturele negru"?
Radu Paraschivescu: Totul a început cu aproape trei ani în urmă, când am făcut un drum la Roma. Am intrat în biserica San Luigi dei Francesi şi m-am oprit în faţa unui triptic al lui Caravaggio: "Chemarea Sfântului Matei", "Martiriul Sfântului Matei" şi "Sfântul Matei şi îngerul". Pentru prima dată în viaţă, mi s-a întâmplat ca un tablou să mă înfioare, dându-mi de înţeles că autorul lui pusese acolo şi altceva decât talent. Curentul care a trecut atunci prin mine a fost o premieră – nu sunt un priceput în ale picturii, nu am organ pentru aşa ceva.
Însă tripticul matein m-a îndemnat să caut şi alte lucrări ale lui Caravaggio. Aşa am ajuns la biserica Santa Maria del Popolo, unde am descoperit "Martiriul Sfântului Petru" şi "Convertirea Sfântului Pavel". Când am ieşit din biserică în Piazza del Popolo, hotărârea era luată: trebuia să scriu un roman despre răzvrătitul acesta şi despre Roma din vremea lui. Să mi-l imaginez cumva şi să mi-l desluşesc. Cu un an şi jumătate în urmă, am vizitat Villa Borghese, unde am văzut alte tablouri ale lui Caravaggio
În plus, am citit două monografii care i-au fost dedicate, m-am cufundat în mai multe albume de pictură italiană, am parcurs un tratat medieval de pictură şi câteva cărţi despre Roma (inclusiv una despre palatele şi vilele ei). Asta a fost armătura pe care am îmbrăcat-o cu impresiile, gândurile şi scornelile mele.