Producătorii hunedoreni de pâine vorbesc de scăderi ale desfacerii cuprinse între 5-6 şi 30 la sută în acest an. Există însă o nişă care scapă tendinţei generale, pâinea neagră. Urmează scumpiri
Pentru afacerea brutarilor hunedoreni criza înseamnă până acum un profit diminuat. Pe de-o parte a scăzut desfacerea, iar pe de altă parte materia primă s-a scumpit simţitor. Trei dintre cei mai importanţi producători locali de pâine confirmă o scădere în acest an a desfacerii de pâine pe piaţa locală. Pentru Ana Şovăială, administrator la compania Danis Com Ex Prod, reculul producţiei reprezintă un procent notat printr-o singură cifră. “Nu am scăzut prea mult, dar numai datorită intensificării eforturilor pentru a ne menţine clienţii, sau a găsi rapid pieţe noi atunci când am pierdut o parte din cele consacrate”, spune Ana Şovăială. La Teocris, Gheorghe Socaciu, consultant, vorbeşte de un recul al desfacerii pe 2010 între 10 şi 15 procente în timp ce proprietarul mărcii Simpan, Gheorghe Ludoşan, avansează chiar o cotă de atrofiere de 30 la sută a producţiei de pâine din 2010, comparativ cu cea vândută în anul trecut.
"Pâinea săracului" la modă din nou
Deşi acum 20 de ani era percepută ca “pâinea săracilor”, pâinea neagră este singurul sortiment care înregistrează creştei pe piaţa locală în acest an. “Am consemnat o creştere a cererii pentru pâine neagră. Există însă mulţi oameni care consideră consumul aceastui tip de pâine o ruşine. Atunci când sunt surprinşi cumpărând pâine neagră, ei se scuză spunând că vor să o dea la animale”, spune Ana Şovăială. La Teocris, pâinea neagră este vedeta vânzărilor în acest an. “Practic cerere de pâine neagră în ultimul an s-a dublat. Pe de-o parte, unul din motive este preţul mai mic. Este însă şi o chestie de civilizaţie. Făina neagră integrală din care se face acest tip de pâine este mai sănătoasă şi slujeşte mai b