Deși ne-am obișnuit să citim aproape zilnic despre branduri internaționale care se extind în România în franciză, există și afaceri autohtone a căror rețetă se dovedește atât de bună încât sunt exportate cu succes.
În prezent, 2% din francizele autohtone se dezvoltă inclusiv la nivel internațional, spune Adrian Gheorghe, managing director la ThinkBig International, companie de consultanță specializată în acest domeniu. „Problema este că, în România, nu avem foarte multe companii care să atingă maximul de dezvoltare pe piața națională și să dorească să se dezvolte în Europa Centrală și de Est, înfruntând barierele de intrare din aceste piețe (fie ele lingvistice, logistice, de investiții etc.)“, explică managerul. Un exemplu de business care s-a extins în afara țării în acest fel este Romstal. Compania are în România 147 de unități, 97 dintre ele fiind operate în franciză. În afara țării, sub acest brand au fost deschise 22 de magazine în Ucraina, 15 în Moldova, 12 în Serbia și nouă în Rusia.
Interesant este că în toate aceste țări compania este prezentă atât direct, prin unități proprii, cât și prin parteneri francizați. Jolidon este un alt exemplu de firmă care a ales să se extindă prin franciză în străinătate. Compania are în România peste 100 de magazine, în Italia - 32 de unități, în Franța - trei, iar în Ungaria - un magazin.
„Cum suntem țară membră a UE, francizorii români au o apetență pentru țările din această zonă geografică, însă nu este o regulă generală, unele francize extinzându-se și pe alte continente, cum ar fi cel american sau asiatic“, spune Constantin Anton, președintele Asociației Române de Franciză. Și lanțul de magazine de încălțăminte Musette a deschis, toamna aceasta, primul magazin în franciză la New York, după ce o unitate de acest tip fusese deja deschisă în Israel. Compania mai operează două magazine în Sofia. De as