Dacă în noiembrie 2009 clienţii se hotărau să achiziţioneze o locuinţă, în medie, la o săptămână după prima vizionare, acum decizia vine după aproximativ o lună sau chiar mai mult.
Cei doi ani de criza economică au reuşit să crească de patru ori timpul de tranzacţionare a unei locuinţe. Conform unui studiu realizat de Be Igloo, organizaţia de vânzări pentru fondul de investiţii norvegian Romania Invest, încrederea clienţilor într-o tranzacţie imobiliară a scăzut direct proporţional cu preţul apartamentelor, iar timpul de tranzacţionare, derivat direct al acesteia, a crescut invers proporţional cu încrederea clienţilor într-o tranzacţie imobiliară şi chiar cu preţul locuinţelor.
Cumpărătorii au devenit nehotărâţi
Criza economică a modificat radical psihologia clientului de imobiliare, făcându-l nehotărât. Deşi, datele arată că doar la nivelul capitalei numărul de locuitori raportat la numărul de unităţi locative este de 1,5/cameră, incertitudinea unui loc de muncă stabil, grevele repetate, restructurările, situaţia economică incertă, sistemul bancar dificil şi rigid, precum şi o neîncredere faţă de piaţa imobiliară îi fac pe oameni să amâne pe cât posibil cumpărarea locuinţei de care au nevoie, chiar dacă dispun de fondurile necesare achiziţiei. Ponderea cea mai mare o are instabilitatea economică (52%), urmată de creditarea greoaie (23%), în timp ce neîncrederea în piaţa imobiliară afectează 8% dintre cei care doresc să facă o tranzacţie imobiliară.
„Această atitudine precaută este de înţeles în contextul general, însă dacă clienţii s-ar detaşa puţin şi ar reuşi să analizeze la rece situaţia, şi-ar da seama că stând deoparte, ratează o oportunitate. Investiţiile care aduc cel mai mare profit sunt investiţiile făcute pe timp de criză. Odată ce economia îşi va reveni, preţurile locuinţelor vor intra din nou pe un trend crescător. Nu spun că vor