Tot mai mulţi marinari renunţă la salariile mizere de la ARSVOM pentru lefurile mult mai bune din flotele străine
„Ora 11 şi 2 minute, o bubuitură năprasnică a făcut ţăndări liniştea Constanţei. Unda de şoc a zgâlţâit ferestrele urbei. „Are armata trageri" - au gândit localnicii. O trâmbă de fum gros, negru ca tăciunele a izbucnit pe mare, înecând la scurt timp zările. În port, s-a dat alarma: pe tancul petrolier „Mesta" s-a produs o explozie.
De la „Mesta" la „Medy"
Astfel îmi începeam relatarea despre unul dintre cele mai dra-matice evenimente navale petrecute în ultimul deceniu, în zona de coastă a României. Pe data de 7 mai 2001, nava bulgărească de 75.000 tdw, care transporta 2.000 t de slop (un amestec de apă şi reziduuri petroliere rezultate din spălarea tancurilor), a luat foc în rada portului Constanţa, la 5 mile de capătul digului de nord.
300 tone de reziduuri ardeau şi apăruseră primele semne de poluare. În explozie, un marinar a fost ucis şi altul a fost dat dispărut. 29 dintre membrii echipajului au fost salvaţi, iar alţi cinci au refuzat să părăsească nava.
La salvarea echipajului, stingerea incendiului şi prevenirea unei catastrofe ecologice a fost mobilizată o forţă navală cum rar s-a mai văzut la un eveniment maritim petrecut în rada portului Constanţa. Circa 20 de unităţi navale, în frunte cu cele ale Grupului de Intervenţii şi Salvare Navală (GISN), au acţionat în zonă. După 11 ore de luptă, focul a fost biruit.
De atunci şi până astăzi, Agenţia Română de Salvare a Vieţii Omeneşti pe Mare - ARSVOM (fostul GISN) a participat la numeroase operaţiuni de salvare a celor aflaţi în pericol şi la acţiuni de depoluare. Cea mai recentă intervenţie a fost la nava „Medy", sub pavilion Turcia, care s-a scufundat pe 1 septembrie 2010, în dreptul pescăriei Eforie Sud, la 4 mile de ţărm.
După cum se ştie, la bordul