Primul job la producătorul de jocuri EA Sports al clujeanului Tivadar Czondi a fost ca simplu artist, dar, după o vreme, a fost promovat ca „senior artist“, ajungând până la urmă „lead artist“, funcţie inferioară doar art directorului.
Tivadar Czondi a lucrat patru ani la EA Sports, producătorul unor celebre jocuri sportive video şi pentru computere, pentru care a „construit“stadioane virtuale. Aventura lui a început, însă, în faţa unui calculator X386 cumpărat cu 1.500 de mărci germane, în pofida „protestelor“ părinţilor. Prin ’98 a făcut câteva simulări de caractere în mişcare, acestea ajungând pe mâna unui investitor, care i-a propus pe loc un interviu pentru un job.
Visul american
„Calculatoarele şi internetul erau un pariu atunci. Puţini îşi închipuiau la ce o să se ajungă. Grafica jocurilor pe PC era făcută de programatori, care puneau în mişcare câţiva pixeli. Ce am gândit eu atunci a fost înaintea vremurilor respective. Aşa am primit jobul“, povesteşte clujeanul.
Vestea despre simulările lui Tivadar a ajuns prin „prietenul unei prietene, care ştia pe cineva“ şi la cei de la EA. „Am primit un telefon de la EA şi m-au întrebat dacă vreau să merg la un interviu. Am trecut de primul, apoi de al doilea şi al treilea interviu. Am fost acceptat”, îşi aminteşte el.
Descrie „uzina de jocuri” EA Sports din Canada ca fiind „uriaşă“. „Au teren de fotbal înăutru. Eu lucram la FIFA (unul dintre cele mai de success jocuri sportive pe PC - n.r.), departamentul de ambient. Deasupra era «Need for Speed» (simulator de curse de maşini - n.r.). Celebrităţile, jucătorii de fotbal, când vin, se joacă cu mingea în studio pe iarbă adevărată. Totul este făcut în aşa fel încât să se obţină maximum”, explică Tivadar.
Limitele, însă, sunt impuse de calculatoarele pentru care fac jocurile. „Calculatorul, de fapt, îţi spune cât să lucrezi. Pentru că, dacă