Românii dau cu 93 de euro mai puţin pe bunuri de larg consum.
Piaţa bunurilor de larg consum ar putea ajunge anul acesta la 20 de miliarde de euro, în scădere cu 10% comparativ cu anul trecut, coşul de cumpărături al unui român fiind cu 93 de euro mai mic.
Astfel, dacă în 2009, un român cheltuia în medie 1.023 de euro pe bunuri de larg consum, tăierea salariilor şi concedierile au tăiat din acest coş circa 10%, rămânând un buget de aproape 930 de euro.
Valoarea acestei pieţe este calculată pornind de la vânzările de produse care se realizează în lanţurile de supermarketuri, hipermarketuri, în magazinele de discount sau cash and carry. Mai sunt incluse şi magazinele alimentare mai mici sau mai mari, dar şi chioşcurile din cartiere, vânzările de produse realizate în benzinării, magazine generale, farmacii, parfumerii, magazine de animale şi chimicale, precum şi cele realizate în sectorul HoReCa (hoteluri, reastaurante, cafenele - n. red.).
Scăderile accentuate din 2010 vin în contextul în care la nivel guvernamental au fost luate mai multe măsuri care au avut un impact direct asupra consumului. Astfel, tăierea salariilor şi concedierile din sectorul bugetar corelate cu creşterea TVA-ului care a dus la scumpirea alimentelor au dus în final la slăbirea puterii de cumpărare. "Evoluţia pe întreg anul va depinde de modul în care vor merge vânzările în luna decembrie, în perioada Crăciunului. Estimările mele sunt mai pesimiste, aşa că în cazul în care coşul va fi mai sărac faţă de anul trecut, declinul total al pieţei în 2010 ar putea ajunge la 10% faţă de 2009. Dacă totuşi vom avea un Crăciun bun, cred că la final de an vom avea o scădere totală de 5-7%, confirmând evoluţia înregistrată în primele opt luni ale anului", a spus Marius Căluian, directorul general al companiei de cercetare a pieţei MEMRB România & Republica Moldova.
El a evi