În timp ce Ungaria, China și, mai nou, Rusia au declanșat investigații ca urmare a raportului DoJ, DNA nu poate da informații nici după șapte luni, pentru că „nu sunt publice“.
Vă mai amintiți așa-numitul scandal „mita de la Daimler“ care a făcut valuri mai întâi în presa străină și mai apoi în cea română în primăvara acestui an? Încă din aprilie, când colegii germani de la Der Spiegel au pus la dispoziția Capital documentul Departamentului de Justiţie American (DoJ) „United States District Court For The District Of Columbia: USA v. Daimler AG“ - în care era menționată și România printre statele în care reprezentanți ai concernului german ar fi dat șpagă pentru a-și vinde vehiculele -, autoritățile române au arătat că nu sunt interesate de subiect.
„Tot ce pot spune este că urmărim cu atenţie informaţiile apărute în presă şi dacă procurorul va considera că există indicii temeinice pentru a declanşa o investigaţie, o va face. Nu pot nici confirma, nici infirma dacă DNA va declanşa o investigaţie şi nici dacă documentul de la Departamentul American de Justiţie a ajuns în atenţia instituţiei“, ne-a declarat, în aprilie, purtătorul de cuvânt al DNA.
Ei bine, spre deosebire de România, Ungaria a declanșat încă de pe atunci investigații în legătură cu acest caz. China, de asemenea. Iar rușii tocmai au anunțat că, după cercetările preliminare, vor declanșa și ei o investigație amănunțită. În perioada investigată de DoJ, posibilele contracte suspecte erau cele din 2005 şi 2007, încheiate între EvoBus România, importatorul autobuzelor Mercedes-Benz, şi Primăria Capitalei privind achiziţionarea a 1.000 de autobuze Citaro în două tranşe de câte 500 de unități (cea mai mare achiziţie de astfel de vehicule făcută de o capitală).
Solicitări fără răspuns
La câteva luni după ce Capital a publicat chiar și părți din documentul DoJ, în august, vicepre