"Cinemaul n-a fost creat ca să fie locul de joacă al lui Sharon Stone". Asta crede faimosul regizor Peter Greenaway, aflat pentru a doua oară în România. Sursa: CODRIN PRISECARU
Cinematograful Scala din Capitală a fost luat cu asalt ieri de tineri care doreau să participe la master-class-ul ţinut de regizorul Peter Greenaway în deschiderea Festivalului de Film Experimental, care se desfăşoară între 24 şi 28 noiembrie în Bucureşti. Cineastul, cunoscut pentru teoriile sale provocatoare şi peliculele cel puţin experimentale, n-a dezamăgit nici la a doua sa descindere în România.
Vizualul, un paria
Pentru început, a decis că 92% din public (cei care nu studiaseră arta sau arhitectura) este compus din "analfabeţi din punct de vedere vizual". Deşi susţine că are o reputaţie "minoră" ca regizor, nu se simte confortabil purtând această etichetă. A revenit la teoria sa potrivit căreia cinemaul este mort şi îngropat, dar a explicat şi cele patru tiranii care l-au adus în această stare. Cea dintâi este aceea a textului; Greenaway are o problemă cu cordonul ombilical care uneşte filmul de librărie, a mărturisit el, pronunţând cu un dispreţ suveran, prefaţate cu un "God damn it!", "Harry Potter" şi "Stăpânul inelelor". "Astea nu sunt filme, sunt ilustraţiile unor cărţi. Şi oricum cărţile vor fi întotdeauna mai bune decât filmele", spune sus şi tare cineastul. Imaginile, nu textul, ar trebui să domnească peste cinema.
"Vreau un cinema cu adevărat cinematic, (...) care să nu ilustreze pur şi simplu noţiunea de cuvinte", a accentuat Greenaway. De altminteri, crede că filmele au ajuns "poveşti de adormit adulţii. Hollywoodul e plictisitor, Bollywoodul e plictisitor...", s-a văitat cineastul. A amintit că filmul a însemnat pâine şi circ pentru proletariat. "Numai că acum, în Occident, nu mai există proletari. Suntem cu toţii burghezi". Într