Calculatorul şi noile tehnologii au uşurat procesul de predare şi i-au ajutat pe dascălii din Vest să-şi facă orele mai atractive. În perioada comunistă, profesorii îşi făceau lecţiile mai plăcute cu planşe colorate şi fişe la care lucrau zile în şir.
Creativitatea şi metodele alternative de predare erau aproape inexistente la catedră, înainte de Revoluţie. Dascălii se descurcau fiecare după posibilităţi. „De multe ori, mai ales dacă veneau comisii, trebuia să faci o lecţie clasică. Nu puteai să fii creativ”, a spus Adrian Mătu Rancu, de 54 de ani, învăţător la Şcoala Generală Nr. 19 din Timişoara.
Astăzi, mai toate şcolile din regiune sunt dotate cu laboratoare de informatică sau cabinete multimedia, iar noul trend sunt lecţiile online, prezentările pe calculator sau videoproiector. „Nimic nu se mai face la fel. Acum se intră mai repede în fond. Înainte venea profesorul şi dădea din gură, acum profesorul are timp să discute cu copilul în timp ce prezintă ceva pe calculator”, a spus Adrian Mătu Rancu.
Eforturi ingenioase
Pentru a-i face pe elevi curioşi, dascălii profitau de orice mijloc. „În vacanţe stăteai, decupai, colorai şi făceai planşe ca să-ţi pregăteşti lecţia. Făceam lipici din făină şi apă pentru că de multe ori nu aveam. Alergam ca bezmeticii după coli A2. Lucram toată ziua. Acum e imprimanta, ai conceput o fişă şi ai împrăştiat-o la fel de repede. Atunci copiam fişele cu indigo”, a povestit învăţătorul.
Interesul copiilor era maxim atunci când profesorul prezenta lecţia într-o manieră diferită. „În perioada comunistă lucram cu documentul de partid, retroproiectorul, diafilmul şi schiţa lecţiei, iar acum cu videoproiectorul”, a spus Melania Oros, profesoară la Şcoala Generală „Octavian Goga” din Deva. Elevii de acum găsesc lecţiile interesante doar dacă profesorii lor le susţin folosind computerul, sau noile tehnol