Cu patru zile înaintea marii confruntări din El Clasico, dintre Barcelona şi Real Madrid, specialişti în sociologie, psihologie sau marketing susţin că marele derby se reduce la o confruntare între două personalităţi opuse, cele ale celor doi antrenori.
Cotidianul spaniol Publico a cerut unor experiţi din diferite domenii să analizeze personalităţile şi metodele de lucru ale celor doi antrenori ai momentului: Jose Mourinho, tehnicianul lui Real Madrid şi Pep Guardiola, antrenorul Barcelonei. Concluzia? Cei doi nu puteau fi mai diferiţi de-atât.
Fac parte dintr-o lume obligată să aibă un punct de referinţă antagonic pentru a se reafirma. "Real Madrid are nevoie de Barça, iar Barça are nevoie de Real. În această necesitate duală, echilibrul de putere trebuie să fie împărţit pentru ca totul să 'curgă' cât mai natural", susţine sociologul Luis Martinez. Sub această cheie de bipolaritate se găseşte El Clasico de luni, de pe Camp Nou.
"Guardiola şi Mourinho şi-au eclipsat cluburile"
Un război redus la o confruntare între două personalităţi. "Anul trecut s-au înfruntat două echipe", mai spune Martinez. "Acum, actorii Ligii sunt, paradoxal, chiar în anul în care Spania are cei mai buni fotbalişti din istorie, campioni ai lumii, doi antrenori".
Care sunt factorii acestei situaţii? Jesus Toribio, expert în studii de piaţă, argumentează rolurile principale deţinute de cei doi tehnicieni prin "victoria produselor faţă de mărci". "Guardiola şi Mourinho au devenit atât de puternici din punct de vedere mediatic, încât Real şi Barça au devenit 'echipele lui...'. În acest duel, cluburile şi-au pierdut din identitate, cum se întâmplă în războiul tehnologic dintre Blackberry şi Iphone. Produsele au lăsat în umbră mărcile: Rim şi Apple", susţine Jesus Toribio.
Guardiola şi Mourinho sunt uniţi de aceeaşi necesitate: de a câştiga. Să termine sezonul sub