Chiar dacă au rămas fără bani din cauza crizei, românii au găsit o metodă de a trece mai uşor peste greutăţi. Astfel, s-au reorientat către consumul de vinuri din cramă, în special a celor vrac. Sursa: Dumitru Angelescu
Anul trecut, piaţa vinului vrac a crescut cu aproape 50%, ca urmare a schimbării obiceiurilor de consum. Din cauza veniturilor mai mici, consumatorii au ales produse mai ieftine. Cum nici primele luni din 2010 nu au fost bune pentru consumatorul român din punct de vedere financiar, numărul magazinelor care vând vin vrac a continuat să sporească şi anul acesta.
Una dintre cele mai mediatizate crame din ultima vreme este cea a cuplului Iurie Daria-Anca Pandrea. Cei doi şi-au deschis un mic magazin în Bucureşti, unde vând vin vrac.
Capacitatea de stocare este mică, de vreo 500 de litri, însă patronii sunt mulţumiţi de mersul afacerilor, potrivit propriilor declaraţii.
Crama de 10.000 de euro
Aplicând un model de business bine structurat, cei de la Murfatlar au lansat oficial conceptul de ''Magazin - Crama Murfatlar'', la târgul de vinuri GoodWine. Practic, prin intermediul acestei ''francize atipice'', aşa cum o numeşte Daniel Negrescu, brand manager al companiei, Murfatlar vine cu strategia şi cu vinul, iar francizaţii cu spaţiul şi administrarea magazinului.
Investiţia iniţială se ridică la circa 10.000 de euro şi se recuperează în circa 7-8 luni.
Aproape jumătate din vinul vândut în cele 20 de crame deschise în sistem până în prezent are un preţ mediu, de 7-8 lei/litru. Astfel, clienţi sunt destui, iar cantitatea medie de vin vândută per unitate este de circa 10 tone pe lună, adică puţin peste 300 de litri/zi.