Psihologii au găsit explicaţia pentru goana după chilipiruri: shoppingul este asociat cu vânătoarea sau cu dorinţa de a acumula, iar actul de luare a deciziei este emoţional, scrie LiveScience.
Gad Saad, profesor de marketing la Universitatea Concordia din Montreal, Canada, a descoperit că hotărârea de a cumpăra ceva are la bază considerente de ordin biologic. „La magazin, oamenii se comportă ca strămoşii din savană; aceştia vânează şi adună", spune profesorul.
Târguiala, spun specialiştii în psihologia consumatorilor, face parte şi ea din natura umană. Mai mult, perioada limitată a reducerilor declanşează în oameni teama înnăscută de lipsuri, care îi îndeamnă să cumpere din ce în ce mai mult. Dacă tactica de marketing ce vizează promoţiile nu este folosită peste măsură în cursul anului, rezultatele obţinute prin utilizarea acesteia în perioada sărbătorilor sunt spectaculoase.
„Oamenii îşi doresc să facă o afacere bună şi, astfel, devin mai puţin raţionali, cu atât mai mult cu cât văd în jurul lor ocazii care îi determină să gândească că fac o afacere bună", spune Kenneth Manning, profesor de marketing la Universitatea Colorado, SUA. Spre exemplu, în Statele Unite, cumpărăturile din perioadele de sărbători ajung la 25 sau chiar 40% din vânzările totale anuale ale comercianţilor.