De Vinerea Neagră se dă startul oficial al sezonului de cumpărături pentru Crăciun. Anul acesta, peste 138 de milioane de americani au fost aşteptaţi să ia cu asalt magazinele, însă vânzările nu au fost spectaculoase, în ciuda aglomeraţiei.
În 2009, americanii au cheltuit 10,69 de miliarde de dolari în cele trei zile libere acordate cu prilejul Zilei Recunoştinţei şi a Vinerii Negre, cu 0,5% mai mult faţă de 2008, când comercianţii au raportat vânzări de 10,66 miliarde de dolari.
Anul trecut, 134 de milioane de americani au fost aşteptaţi la cumpărături. Numărul lor a crescut la 138 de milioane, însă retailerii spun că vânzările au urcat doar cu 0,3%, comparativ cu 2009, până la aproximativ 10,72 de miliarde de dolari.
Aceasta, în condiţiile în care clienţii au stat ore în şir la cozi şi s-au călcat în picioare pentru a fi primii care intră în magazine. Unii comercianţi au aplicat reduceri de 50-70% din preţul standard. De exemplu, un robot de bucătărie care costa în mod normal vreo 40 de dolari, putea fi cumpărat cu 9,99 de dolari la ofertă.
''Aceste cifre ne arată că americanii s-au adaptat la condiţiile economice şi că a început să fie mult mai înţelept atunci când îşi cheltuieşte banii'', consideră Bill Martin, fondatorul companiei ShopperTrack, care monitorizează piaţa americană de retail, citat de AFP.
Unul dintre motivele pentru care vânzările tradiţionale nu au înregistrat o creştere semnificativă este faptul că numeroşi comercianţi şi-au îndrumat clienţii către magazinele lor online. Multe dintre acestea au avut cele mai bune oferte, surclasând promoţiile retailerilor tradiţionali.