La aproape patru secole de la enigmatica sa moarte, pictorul italian a aprins imaginaţia scriitorului Radu Paraschivescu, care a publicat un nou roman. Cea mai recentă carte a sa, „Fluturele negru“, bestseller Humanitas la recent încheiata ediţie a Târgului Internaţional Gaudeamus, inventează episoade din viaţa unui artist celebru.
Multe ficţiuni importante din literatura modernă şi contemporană de top îi datorează existenţa în limba română lui Radu Paraschivescu. De-a lungul anilor, acesta a tălmăcit nuanţat proze de Virginia Woolf, William Golding, Julian Barnes, Salman Rushdie sau Kazuo Ishiguro.
Citeşte şi:
Un nou Caravaggio iese la lumină
Postmoderni sub semnul lui Caravaggio
Apetitul pentru poveste şi meşteşugul de povestitor s-au concretizat mai întâi în romanul „Cu inima smulsă din piept", o istorie de amor cu multe feţe, publicată acum câţiva ani. Apărut de curând, ultimul roman al scriitorului, foarte căutat la ediţia din acest an a Târgului de carte Gaudeamus, imaginează şi explorează episoade din viaţa lui Caravaggio, pictorul italian rămas în istoria artei ca inventator al clarobscurului.
Portret în lumini şi umbre
La patru veacuri de la moartea pictorului, prozatorul român a construit un roman din umbre şi lumini, asemenea tablourilor zugrăvite de artistul care a inspirat barocul, înfăţişând un Caravaggio plurivalent, în care latura demonică şi latura angelică nu se exclud reciproc.
Portretul artistului care a cucerit Roma la începutul secolului al XVII-lea, geniu şi criminal, frământat de idealuri şi chinuit de pofte prea lumeşti, se conturează în carte din multe culori şi din bogate detalii de atmosferă, autorul înfăţişând un Caravaggio căruia nimic din ce e omenesc nu i-a fost străin.
Ambivalenţa eroului transpare atât din epistolele închipuite ale pictorului, cât şi din episoa