Pacienţii cumpără doar medicamentele necesare sau prescrise de medic
Piaţa farma locală suferă acut de impredictibilitate
În România, pacienţii sunt tot mai afectaţi de problemele financiare, iar simptomele se revăd în comportamentul de achiziţie a medicamentelor şi în felul în care îşi tratează afecţiunile medicale de care suferă, afirmă reprezentanţii filialei locale ai producătorului farmaceutic eleţian Ewopharma. Totodată, reprezentantul Ewopharma România, Liana Chicoş, a arătat că măsurile guvernamentale luate la jumătatea anului, de reducere a salariilor angajaţilor din sectorul public şi de majorare a TVA, au redus vânzările de cosmetice şi de OTC-uri (medicamente fără prescripţie - n.r.) ale companiei cu până la 25% faţă de estimările iniţiale. "Pacientul se rezumă la a cumpăra medicamente absolut necesare, respectiv cele prescrise de medic. Pentru multe dintre medicamentele OTC, indicate în general pentru afecţiuni mai uşoare, cumpărarea este amânată, dacă nu anulată. Populaţia din România a început să ducă multe boli "pe picioare", din motive strict financiare", a explicat directoarea de marketing a companiei, citată de Mediafax.
2010 a fost anul contrastelor - 2011 ar putea fi mai rău
În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de profil, Chicoş apreciază că 2010 este anul contrastelor. "În ciuda condiţiilor dificile, piaţa farmaceutică a crescut în valoare cu 24% în primele trei trimestre, conform Cegedim. De unde această creştere mare într-un an dificil? În primul rând este determinată de creşterea preţurilor la medicamentele etice, din cauza update-ului de curs valutar anual. În al doilea rând, tendinţa jucătorilor din piaţă de a creşte preţurile la medicamentele fără prescripţie medicală, care sunt generatoare de cash, dar şi de nivelul ridicat al re-exporturilor, greu de cuantificat", a continuat Liana Chicoş.