Întreaga economie, de la agricultură la servicii şi industrie grea, este dominată mai puţin de spiritul antreprenorial şi mai mult de dorinţa de înavuţire rapidă.
Ţăranii români nu înţeleg că nu pot câştiga din faptul că îşi păcălesc propriii clienţi vânzându-le produse de calitate redusă, consideră Adrian Vasilescu, consilierul Băncii Naţionale a României (BNR).
„Vine acum un ţăran în Bucureşti şi în oraşele ţării, unde s-au deschis aceste târguri cu produse tradiţionale. Nu înţelege ţăranul român, şi nici nimeni nu îl ajută, că nu poate să câştige din faptul că păcăleşte azi un client şi mâine altul. Produsele lor sunt murdare, sunt netradiţionale. Brânză cu apă multă, dă brânză de vaci şi minte că e de capră. Acestea sunt probleme care nu sunt mărunte, sunt probleme ale acestei societăţi şi sunt probleme care ne ţin pe loc. Dacă nu avem agricultură, aceasta este pentru că nu avem servicii care să sprijine agricultura", a detaliat acesta la seminarul „Cum va depăşi România criza economică?", organizat de RL. De altfel, şi guvernatorul Isărescu a avertizat de mai multe ori în ultima vreme că mediul de afaceri românesc este dominat de ţepari.
Unde nu-i cap, vai de economie
„Cultura antreprenorială s-a dezvoltat puţin şi greoi în ultimii 20 de ani. Cam mulţi tunari, ca să fiu delicat în exprimare, şi cam puţini antreprenori", a spus Isărescu Şeful băncii centrale recunoaşte că slaba calitate a antreprenoriatului reprezintă una dintre cauzele unei absorbţii foarte reduse a fondurilor europene. „Problema la fondurile structurale este că sunt îmbâcsite canalele de absorbţie de proiecte care n-au ce căuta acolo, sunt prost gândite sau sunt nebancabile", a continuat Isărescu.
Şi Adrian Vasilescu face trimitere la educaţia şi cultura economică precară a românilor. Vasilescu a dat ca exemplu perioada interbelică, când ministrul Învăţământului a