Componentele auto fabricate „pe vapor“ fac, anual, în traficul din ţara noastră, zeci de victime. În primele zece luni din 2010, pe drumurile din România s-au produs 22 de accidente din cauza defecţiunilor tehnice ale autovehiculelor. Bilanţul: 7 morţi şi 26 de răniţi grav.
Recesiunea a dus la o dezvoltare fără precedent a pieţei de componente auto contrafăcute, fenomenul fiind în continuă creştere.
Mai citeşte şi:
Taxa auto 2011 pune România pe butuci
Timişorenii speriaţi de triplarea taxei de prima înmatriculare fac coadă la Registrul Auto
Preşedintele Ford România: Avem aproape 20 de furnizori
Deşi au o calitate inferioară, diferenţa mare de preţ a făcut ca aceste produse pirat să fie preferate de cumpărători, în ciuda pericolului la care se expun. Poliţiştii susţin că multe dintre accidentele rutiere grave au drept cauză folosirea acestor piese falsificate, care se uzează mult mai repede decât cele originale.
De pildă, expertizele arată că distanţa în care un autovehicul dotat cu plăcuţe de frână piratate se opreşte este de două ori mai mare decât în cazul folosirii celor omologate. În consecinţă, şi riscul în trafic este de două ori mai mare.
Subcomisarul Marian Ioniţă de la Serviciul de Investigare a Fraudelor al Poliţiei Capitalei consideră că „preţul mic este un avantaj al falsurilor, fiind preferate de cumpărătorii care cred că fac economii în această perioadă de criză financiară, cumpărând produse ieftine, dar de proastă calitate. De fapt, ei îşi pun viaţa în pericol".
Lege blândă, pericol mare
Reprezentanţii Dacia Group spun că piesele cel mai des contrafăcute sunt tocmai cele de securitate: plăcuţele de frână, discurile de ambreiaj, kit-urile de distribuţie, pivoţii şi filtrele (de ulei, motorină sau aer). Iar legislaţia în domeniu nu-i concepută să-i sperie pe neguţătorii de fal