Consumatorii recunosc din ce in ce mai des ca nu inteleg aspectele financiare, iar aceasta lipsa a competentelor poate avea consecinte semnificative asupra capacitatii lor de a interactiona cu furnizorii de servicii financiare si de a obtine de la acestia cea mai buna oferta, a declarat Razvan Resmerita, director al Centrului European al Consumatorilor din Romania, in cadrul unui eveniment de educatia financiara.
"Cum sectorul serviciilor financiare evolueaza foarte rapid, accesul la o gama din ce in ce mai larga de produse si servicii este tot mai facil. Insa, pentru multi consumatori, aceste produse sunt complexe, iar rezultatele viitoare in ceea ce le priveste sunt greu de evaluat. Lipsa concordantelor intre informatii continua sa fie importanta: chiar si un produs financiar simplu poate parea complex pentru consumatorul obisnuit care este prost informat sau nu este deloc informat in materie financiara, a spus Razvan Resmerita (foto), in cadrul evenimentului "Creditarea responsabila si educatia financiara - Bugetul Familiei", derulat de catre Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania (APC).
In consecinta, multi consumatori pot contracta imprumuturi excesive si se pot confrunta cu dificultati din cauza supraindatorarii in cazul in care situatia lor personala se schimba. Pentru acestia este, de asemenea, mai dificil sa isi asigure un nivel de trai satisfacator la pensie.
Conform unui sondaj efectuat in Ungaria, consumatorii nu cunosteau nici macar notiunile financiare de baza; de exemplu, 70% din respondenti nu cunosteau sensul cuvantului inflatie. Un alt sondaj efectuat in Franta, Spania si Italia a aratat, de asemenea, ca o mare parte din populatia cu venituri mici nu acorda nici o atentie diferentelor dintre costurile si conditiile propuse de institutiile financiare si ca aceste persoane nu erau capabile sa le evalueze.
„A