Încă din copilărie învăţăm cum să ne comportăm în societate, cum să vorbim sau cum să salutăm. Odată cu dezvoltarea Internetului şi a reţelelor de socializare, “cei şapte ani de acasă” sunt necesari însă şi în spaţiul online.
Setul de reguli nescrise de “bună purtare” pe Internet poartă numele de netichetă, sau netiquette, în limba engleză, cuvânt provenit din îmbinarea termenilor etichetă şi net. Neticheta vizează comunicarea pe mail, chat, forumuri, bloguri sau messenger şi “este menită să îmbunătăţească interacţiunea online”, a spus Cristian Manafu, blogger şi consultant în social media.
Primii care au folosit termenul “netichetă” sunt cei de la Dear Emily Postnews, un site renumit pentru articolele ce promovează bună purtare în comportamentul utilizatorilor de Internet. “Regulile s-au creat din mers şi continuă să apară, pe măsură ce ne confruntăm cu noi situaţii care au nevoie de o soluţie general acceptată. Neticheta a apărut mai degrabă ca un instrument de auto-reglementare, de recomandări convenite între utilizatori”, a spus Ioana Avădani, de la Centrul pentru Jurnalism Independent, care a dezvoltat un proiect despre regulile care guvernează comunicarea online.
Principalele reguli pe care trebuie să le respecţi atunci când eşti online sunt, de fapt, adaptări ale regulilor de bună purtare în viaţa reală: evitarea limbajului ofensator sau obscen, atacurile la persoană, certurile de orice fel sau insistenţa exagerată. În general, este interzis orice poate fi considerat supărător, deplasat, inutil sau consumator de timp.
“Fiecare om ar trebui să aibă un set de convenţii după care să îşi ghideze prezenţa pe Web. Într-un cadru mai larg putem vorbi de soluţii, idei şi recomandări pentru cei care încă nu au intrat în conversaţie şi abia acum învaţă să interacţioneze. Este util pentru începători şi totodată ajută la păstrare