EXCLUSIV EVZ. În cel mai recent volum, "20/22. 20 de ani de texte", lansat ieri, artistul plastic Dan Perjovschi realizează o cronică a tranziţiei României de la "circul foamei comunist la mall-ul capitalist". Sursa: NIELS KLINGER
"Desenele lui Dan Perjovschi, care alternează cu virtuozitate între caricatură, cartoon şi graffiti, instruiesc privirea pentru a descoperi legături între viaţa cotidiană, agenda politică şi autodefinirea culturală", spune criticul Marius Babias, sugerând similitudini şi în modul în care artistul foloseşte cuvântul.
Antologia "20/22. 20 de ani de texte", volum apărut la editura Cartea Românească, ce cuprinde cronici – de la cele de artă la cele de moravuri şi societate - publicate din 1991 până alaltăieri în Revista 22, îl dezvăluie pe Dan Perjovschi în postura de critic al fenomenului cultural, politic, social sau economic, românesc şi internaţional.
"Este vorba de cronica cea mai acută a României, aşa cum a văzut-o şi a scris-o unul dintre cei mai importanţi artişti vizuali ai momentului", spune Daria Ghiu, editorul cărţii. Unul dintre cei mai vizibili artişti români în Occident, invitat să expună în galerii prestigioase, de la MoMA (New York), Tate Modern (Londra), până la Museum of Contemporary Art din Sydney, explică pentru EVZ că scrisul, construit pe etaje de înţelegere, ca şi desenul, a urmărit nu numai tranziţia "de la circul foamei comunist la mall-ul capitalist, ci şi pe cea de la o practică artistică unică, la o explozie de feluri de a face şi a înţelege arta".
EVZ: De la tiparul în plumb la revista online, de la Ion Iliescu la Ion Iliescu… spuneaţi pentru a vă descrie cartea. Am pornit de la Iliescu pentru a ajunge tot acolo?
Dan Perjovschi: Am început jurnalismul pe plumbi, iar acum revista se trimite la tipografie prin internet. Mi se pare o aventură fabuloasă. E meritul lui