Roberto Saviano, autorul faimosului roman „Gomorra", are un succes nebun ca om de televiziune. Emisiunea de pe canalul Rai 3 al cărei coprezentator este scriitorul a bătut toate recordurile de audienţă.
"Vieni via con me" („Vino cu mine!"), care îi are ca gazde pe Roberto Saviano şi pe cunoscutul om de televizune Fabio Fazio, a devenit un adevărat fenomen mediatic. Într-un articol din L'Espresso, specialistul în comunicare Carlo Freccero, considerat un guru al televiziunii, face o radiografie a succesului fulminant al show-ului: „O emisiune nu atinge 30,21% din audienţă doar pentru că este un spectacol frumos. Dacă un program este bine construit, profesionist, este cert că audienţa va fi puţin deasupra mediei. Dar pentru a face 30%, este nevoie de un eveniment. Iar acest eveniment este obţinut atunci când un spectacol captează spiritul vremurilor sale şi răspunde întru totul aşteptărilor publicului". Şi care ar fi aceste aşteptări ale telespectatorilor italieni?
Se pare că epoca Big Brother s-a cam dus şi că în locul show-urilor mai mult sau mai puţin voyeur-iste italienii de rând, atinşi serios la buzunare de criza economică, sunt seduşi acum de ideea de dreptate socială. Astfel că discursul lui Saviano, care a devenit, prin exemplul vieţii sale puse mereu în pericol, un fel de purtător de cuvânt al luptei antimafie şi anticorupţie, prinde foarte bine la „popor". „Vieni via con me" nu face dezvăluiri incendiare, dar pune pe tapet problema imoralităţii clasei conducătoare.
Investigaţie versus show
„Astăzi, televiziunea italiană este în ansamblu avidă de adevăr. Adevărul prevalează asupra programelor de telerealitate, dovada fiind scorurile de audienţă. După ani de infotainment, amestec de informaţie şi divertisment, de mondenităţi şi de reality-show-uri, emisiunile care au cel mai mare succes sunt cele de aprofundare şi de investi