O analiză a numelor arată că modul în care îşi botează bebeluşii dezvăluie gusturile părinţilor, dar şi ambiţiile pe care le au pentru copiii lor. Botezul a devenit o sarcină tot mai dificilă în ultimii 25 de ani pentru că părinţii nu mai vor nume populare, ci unice.
„Ne aflăm în plină revoluţie a botezului", explică autoarea cărţii „The Baby Name Wizard", Laura Wattenberg, citată de LiveScience. „Părinţii sunt mult mai preocupaţi să aleagă nume unice."
Autoarea spune că în anii '50 jumătate dintre copiii născuţi într-un an erau botezaţi cu aceleaşi 25 de nume de băieţi şi 50 de nume de fete. În prezent însă, mult mai puţini părinţi dau copiilor numele cele mai comune, iar un top al celor mai populare ar trebui să includă 134 de nume de băieţi şi 320 de nume de fete.
Efectele sociale
Aceste schimbări au şi implicaţii sociale, explică autoarea. Diversitatea numelor a crescut în ultimii 25 de ani cât într-o sută, a constatat Wattern-berg, analizând statistici din Statele Unite. Ceea ce înseamnă că alegerea numelui de botez Maria spune mult mai multe acum despre părinţi decât ar fi făcut-o cu 50 de ani în urmă. Alegerea numelui dezvăluie valorile şi gusturile părinţilor, dar şi visurile şi ambiţiile pe care le au pentru copilul lor.
„Sociologii adoră numele", spune Wattenberg. „Sunt singurul exemplu de alegere cu implicaţii largi care nu poate fi influenţată de marketing. Nu există companii care să cheltuiască milioane pentru a te convinge că ştiu care este numele perfect pentru copilul tău", adaugă autoarea. Studiile au arătat însă că popularitatea unor nume este influenţată de filme, celebrităţi şi alte elemente culturale.
Autoarea explică printr-o analogie: o companie al cărei cod vestimentar îi obligă pe angajaţi să poarte în fiecare zi costume gri sau albastre, şi una care-i lasă să se îmbrace cum vor. Acelaşi costum albastr