Marea Britanie a realizat prima cale ferată din Imperiul Otoman, între Cernavodă şi Constanţa, pentru a importa cereale, după marea foamete din Irlanda (1845-1852).
Martin Harris, ambasadorul Marii Britanii la Bucureşti, a publicat, ieri, pe blogul său oficial, impresiile în urma vizitei realizate luna trecută în Constanţa, la vernisajul expoziţiei „Constanţa britanică", de la Muzeul de Istorie şi Arheologie.
Aceasta, spune ambasadorul pe blogul său, descrie istoria companiei British Danube-Black Sea Railway, prima care a construit o cale ferată între Dunăre (în dreptul localităţii Cernavodă) şi Marea Neagră (Constanţa), în anul 1860. „Aceasta a fost prima cale ferată pe teritoriul Imperiului Otoman şi a fost predată statului român după ce acesta şi-a obţinut independenţa", spune ambasadorul pe blogul său.
Investiţie de 15 milioane lire sterline
Planul original a fost să se construiască un canal între Dunăre şi Marea Neagră, dar directorii companiei au decis că această variantă ar fi fost prea scumpă şi ar fi durat prea mult. „Directorii erau nerăbdători să satisfacă de îndată cererea Marii Britanii pentru transportul grânelor, ca urmare a foametei din Irlanda. Prin urmare, au investit circa 15 milioane lire sterline în construirea unei linii de cale ferată, pe care au finalizat-o în doi ani şi jumătate", spune ambasadorul pe blog. Directorii companiei au luat în considerare potenţialul comercial enorm al portului Constanţa şi au construit un nou port, care putea să facă faţă traficului comercial la scară largă, nu numai navelor locale. Pentru a face acest lucru au emis chiar un timbru poştal propriu pentru scrisori şi colete transportate pe calea ferată.
Potenţial neexploatat
Constanţa se bucură de aceste avantaje şi astăzi, spune ambasadorul. Portul este acum al patrulea din Europa. Are silozuri enorme care înmagazinează a