După căderea comunismului, sensul sărbătorii de Moş Nicolae a fost deturnat, iar Ajunul a devenit prilej de shopping în locul serbărilor în familie.
Una dintre cele mai frumoase sărbători la români este cea de Moş Nicolae. În această sărbă¬toare, tradiţiile creştine s-au supra¬pus peste ritualuri cu rădăcini păgâne. Vreme de secole, creştinii l-au cinstit pe Sfântul Nicolae în mod tradiţional. Însă, după căderea comunismului, sărbătoarea a început să sufere transformări care au dus la apariţia unui Moş Nicolae care este, în percepţia publică, mai apropiat de Santa Claus decât de sfântul creştin din vremea Imperiului Roman.
Rădăcinile păgâne
Serbarea Sfântului Nicolae are anumite rădăcini în Antichitatea păgână greco-romană. Existau, în diferitele regiuni ale Imperiului Roman, diferite ritualuri care marcau începerea perioadei solstiţiului de iarnă, dar şi sfârşitul anului agrar şi începutul anului nou. Cu prilejul unor asemenea sărbători, anticii îşi făceau mici daruri, inclusiv mici crenguţe de măslin, ca simbol al păcii, ori nuiele tăiate din pomi fructiferi ori din viţă de vie, ca simbol al prosperităţii. Peste aceste rădăcini a fost suprapusă povestea Sfântului creştin Nicolae din Mira, care a sublimat toate aceste tradiţii.
Cine a fost Sfântul Nicolae?
Documentele ecleziastice arată că Sfântul Nicolae din Mira a fost caracterizat printr-o modestie şi o inteligenţă extraordinare. El a trăit în ultima perioadă a Imperiului Roman, în timpul împăraţilor Diocleţian şi Maximilian. Unchiul lui Nicolae, care era episcop în Mira, este cel care l-a îndrumat spre cariera ecleziastică. Tânărul Nicolae a fost hirotonit preot, iar după câţiva ani, a preluat funcţia de episcop, când unchiul său a părăsit oraşul situat pe teritoriul de azi al Turciei, pentru a merge în Palestina. O legendă spune că episcopul Nicolae a dat dovadă de o generozitate i