Polonia implementează un proiect grandios ce vizează construirea de autostrăzi cu fonduri europene în valoare de 10 miliarde de euro. Guvernul îşi propune să construiască 2.000 de kilometri de autostrăzi, care vor avea patru benzi şi vor face legătura între regiunea poloneză Tarnow şi statele vecine Ucraina şi Germania.
La două decenii după eliberarea statului de sub regimul comunist, Polonia deţinea una dintre cele mai proaste reţele de infrastructură din Uniunea Europeană. Schimbările în peisajul infrastructurii poloneze au survenit odată cu alegerea guvernului condus de Donald Tusk în 2007, când au fost accelerate lucrările la programul de construire de autostrăzi, scrie Financial Times.
În prezent, Polonia are 893 km de autostradă, iar alţi 753 km se află în plin proces de construcţie. Autorităţile şi-au propus să construiască 2.000 de km de autostradă care să cuprindă două autostrăzi în direcţia Est-Vest, de la graniţa cu Germania până la frontierele cu Ucraina şi Belarus, şi o autostradă pe linia nord-sud care să străbată porţiunea dintre Marea Baltică şi frontiera cehă.
Vor să impresioneze la Euro 2012
În plan se mai află şi un alt proiect ce vizează construirea unei autostrăzi cu patru benzi, însă nu cu acelaşi regim. Momentan există 500 km de asemenea şosea, încă 510 aflându-se în construcţie.
Obiectivul principal urmărit de autorităţile poloneze îl reprezintă construirea unei reţele de 1.800 km de autostradă până în 2012, când Polonia şi Ucraina vor găzdui Campionatul European de Fotbal.
Anumite proiecte se bazează pe parteneriate public-private ce vizează în special cele mai circulate porţiuni precum autostrada A2 ce face legătura între Varşovia şi Berlin.
"Ce facem noi acum este la o scară mult mai largă decât îşi poate permite o ţară care nu este bogată", a afirmat premierul Tusk cu ocazia aniversării