Afacerea exproprierilor de terenuri în vederea construirii de şosele se dovedeşte a fi, chiar şi în vreme de criză, extrem de profitabilă. Statul român va plăti despăgubiri consistente deţinătorilor de terenuri. Valoarea despăgubirilor depăşeşte de 4-15 ori valoarea de piaţă a terenurilor.
Conform unor hotărâri de Guvern promovate de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), la iniţiativa Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi (CNADNR), se vor plăti despăgubiri totale de 119 milioane de lei pentru exproprieri necesare construcţiei şoselelor de centură din Alexandria şi Săcuieni, precum şi pentru modernizarea DN 1H Zalău-Aleşd, pe o distanţă de 70 de kilometri.
Cea mai mare parte a sumei, de 63 milioane de lei, va fi direcţionată către exproprierile necesare construcţiei centurii Alexandria, în lungime de 13,3 kilometri. Suprafaţa expropriată va fi de 361.000 metri pătraţi, ceea ce se înseamnă că se vor plăti 175 de lei (40,6 euro) pentru exproprierea unui metru pătrat de teren.
O cercetare a pieţei terenurilor în zonă arată că metrul pătrat este evaluat între 4 şi maximum 10 euro metrul pătrat.
Pentru modernizarea DN 1H Zalău-Aleşd (judeţele Sălaj, respectiv Bihor) valoarea exproprierilor este de 50,15 milioane de lei, iar suprafaţa totală de 210.650 metri pătraţi. Aceasta înseamnă 238 de lei sau 55,3 euro metrul pătrat expropriat. Cu greu se poate vinde, în zonă, un teren cu mai mult de 3-4 euro metrul pătrat. CNADNR a semnat în februarie un contract de finanţare europeană de 488,071 milioane de lei în vederea modernizării DN 1H, din care 287,8 milioane lei reprezintă finanţare nerambursabilă de la Comisia Europeană.
Pentru construcţia centurii Săcuieni (Bihor), în lungime de 7,6 kilometri, MTI va plăti despăgubiri de 5,84 milioane de lei, aferente unei suprafeţe totale de 161.400 metri pătraţi. În acest caz, preţul de