Piaţa auto din Rusia a fost puternic lovită de criza economică mondială. Doar anul trecut numărul automobilelor vândute în Rusia s-a redus cu 50%, iar grupul Gaz, deţinut de miliardarul rus Oleg Deripaska, a scăpat prin urechile acului de faliment. Deripaska a fost nevoit să taie salarii şi să facă concedieri, fiind capabil să restructureze datoriile doar cu ajutorul garanţiilor de stat primite de la Moscova.
Totuşi, angajaţii Gaz rămân optimişti spunând că "fabrica a funcţionat şi va continua să funcţioneze". Fabrica din Nijni Novgorod produce în prezent camionete, însă este cunoscută ca fiind locul unde a luat naştere Volga, celebrul sedan al anilor '50.
Înainte de prăbuşirea Uniunii Sovietice, Volga era automobilul preferat de elite, însă acum simbolizează seria de eşecuri ale industriei auto din Rusia. Ultimul model care poartă emblema Volga este Siber, a fost lansat în octombrie 2008 şi este bazat pe platforma Chrysler-ului Sebring. Deşi trebuia să revitalizeze brandul, Volga Siber nu a atins succesul pe care îl aşteptau cei de la Gaz, în mare parte şi datorită criticilor primite de la analiştii auto.
Gaz a supravieţuit datorită discounturilor şi programului "Rabla"
În primele nouă luni ale acestui an, Gaz a reuşit să vândă 4.000 de maşini, deşi îşi propusese să atingă 65.000 de unităţi până la finalul anului.
Aceaste cifre de vânzări mai mult decât modeste au putut fi atinse doar cu ajutorul unui program de tip "rabla" demarat de Moscova în timpul crizei pentru a nu concedia lucrători din industria auto. "Programul rabla permite dealerilor să ofere 1.200 de euro dacă un client îşi dă maşina veche pentru una nouă. Pe lângă această facilitate, Gaz oferă un discount de 1.700 de euro pentru a susţine vânzările Volgăi Siber", spune dealerul auto rus Alexander Kaşin.
Mărcile auto ruseşti au fost principalii benefic