Primul autobuz a circulat în Alba Iulia în 1955 pe traseul centru-gară şi a înlocuit trăsurile particulare, care nu mai făceau faţă numărului crescut de călători. Oamenii au cerut maşina pentru a ajunge mai uşor la gara oraşului.
Strigătul birjarului care domolea caii s-a auzit din ce în ce mai puţin în Alba Iulia din anul 1955 când autorităţile vremii au solicitat, la presiunea muncitorilor, primul autobuz care să circule pe străzile din oraş.
Într-un document datat 8 septembrie 1955, păstrat la Serviciul Judetean Alba al Arhivelor Naţionale, se arată că oamenii ajungeau dintr-o parte a oraşului în alta doar cu birjele particulare, pentru care plăteau între 3 şi 8 lei, în funcţie de rută.
Birjele nu făceau faţă călătorilor
„Numărul birjelor era redus faţă de numărul călătorilor obişnuiţi, dar mai ales al muncitorilor din Alba Iulia, care trebuiau să ajungă la gara oraşului, pentru a prinde aşa numitul tren «Cugireana », cu care ajungeau la fabrica de armament din din Cugir“, a spust Dana Zecheru, şeful Arhivelor Naţionale Alba.
Fabrica din Cugir era la vremea respectivă cea mai mare întreprindere din judeţ, cu peste 500 de angajaţi. „Prin punerea în circulaţie a unui autobuz pe ruta centru-gară s-ar satisface în special cerinţele muncitorilor de la Cugir şi Hunedoara. Noi vom asigura rentabilitatea precum şi adăpostirea acestei maşini şi toate cele necesare pentru buna funcţionare“, se afirmă în document.
Solicitarea a fost înaintată de Sfatul popular al oraşului Alba Iulia, în septembrie 1955, către Secţiunea gospodăriei comunale din Hunedoara. „Existau informaţii că în Regiunea Hunedoara au fost repartizate mai multe autobuze pentru transportul în comun. Solicitarea a avut şi sorţi de izbândă, din moment ce într-un document din 1956 se vorbeşte de singurul autobuz care circula pe ruta centru-gară din Alba Iulia