EXPERIMENT Reporterii „Adevărul Moldova" au făcut câteva curse cu maşinile de transport din oraş şi au aflat ultimele tarife practicate la negruCei care cad în cursa taximetriştilor care taxează „la mica înţelegere" pot plăti şi de două ori mai mult decât suma pe aparat.
Evazionişti fiscali cu acte în regulă, aşa pot fi numiţi şoferii care practică taximetria în Capitală. Conform legii, aceştia ar trebui să le dea clienţilor, la finalul cursei, un bon fiscal. Cu toate astea, aparatele de taxat din cele mai multe maşini de taxi sunt folosite de conducătorii auto ca simple bibelouri.
Experimentul jurnalistic a demonstrat că atracţia principală a şoferilor care practică transportul de persoane este Aeroportul Internaţional Chișinău. Situată la periferia Capitalei, aerogara le aduce cei mai mulţi bani taximetriştilor. În fiecare dimineaţă, aceştia îşi aliniază maşinile chiar în faţa uşii prin care pasagerii ies din aeroport. De aici începe bătălia pentru clienţi „Vă ajut să duceți bagajul?", ne agaţă din cuvinte un şofer. „Convinşi" de vorbele lui, cădem în capcană. Teoretic, costul preţului pe kilometru este unic, stabilit de către firmele de transport care au câştigat licitaţia pentru a-şi ţine maşinile de taxi la aeroport. Practic, şoferii uită de aparatele de taxat şi merg la „mica înţelegere" cu clienţii.
Oferta iniţială: preţ dublu
Asta am aflat cu câteva secunde înainte să urcăm în maşină. Şoferul ne-a explicat repede că „ne înţelegem" şi că, pentru o cursă între aeroport şi cartierul Buiucani, circa 25 kilometri, trebuie să scoatem din buzunar 150 de lei. Reducerea fulger vine imediat ce refuzăm oferta. „Da cu cât vreţi dumneavoastră? 100 e bine?", ne întreabă şoferul. Ne luăm bagajele şi mergem spre o altă maşină, cu atât mai mult cu cât de la dispecerat aflasem anterior că preţul real ar fi 85 de lei. La câţiva metri găsim un alt ofe