Producţia cinematografică autohtonă s-a integrat în ceea ce criticii de film numesc noul val al filmului central şi est-european. Depăşind momentul critic al reaşezării de după 1989, filmul românesc a cucerit repede cele mai mari premii şi manifestări de gen din Europa şi, imediat, de peste ocean. Cu toate acestea, efortul de a se regăsi pe ecranele cinematografelor autohtone a însemnat şi o luptă pentru crearea unei alternative pentru cinefilii românii. Astfel nu au întârziat să apară producţii care au reuşit să readucă publicul în sală.
Regizorii şi criticii, deopotrivă, au semnalat necesitatea reinventării cinematografului românesc, aşa cum în Europa Centrală şi de Est se făceau eforturi în acelaşi sens. Pentru succes nu a fost suficient doar producerea de filme de calitate, ci a fost necesară o muncă de promovare.
În tot acest demers s-a angajat Institutul Cultural Român prin festivalurile pe care le-a organizat şi prin propunerea ca filmele româneşti să participe la diferitele concursuri internaţionale şi locale.
Festivalul de Film Românesc de la Moscova a fost organizat de ICR în parteneriat cu Ambasada Federaţiei Ruse. Festivalul reprezintă o mică istorie, conform spuselor ambasadorului României la Moscova, Excelenţa sa Constantin Mihail Grigorie. El a precizat că spaţiul oriental al Europei este încă un spaţiu virgin, cel puţin până în acest moment, pe care cultura românească, în particular filmul, trebuie să-l descopere.
Primul Festival de Film Românesc la Moscova s-a desfăşurat în perioada 18 noiembrie 1 decembrie 2010, ca un început în care filmele celor două arii de cultură au reuşit să realizeze pod diplomatic, a spus ambasadorul, în cadrul întrevederii de la sediul ambasadei, întrevedere la care am fost invitaţi reporterii din România prezenţi la Moscova cu ocazia evenimentului, înainte de deschiderea oficială a festiv