Simpla utilizare a unei pagini de internet de către comerciant nu determină în sine aplicarea normelor de competenţă care protejează consumatorii din celelalte state membre ale Uniunii Europene, potrivit unei decizii de marţi a Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) de la Luxemburg, informează Mediafax.
Curtea de Justiţie precizează normele de competenţă judiciară ale dreptului Uniunii Europene aplicabile contractelor de consum în cazul în care o ofertă de serviciu este propusă online.
Regulamentul Uniuniii Europene referitor la competenţa instanţelor în materie civilă şi comercială prevede că acţiunile îndreptate împotriva persoanelor domiciliate pe teritoriul unui stat membru trebuie, de regulă, să fie formulate în faţa instanţelor statului în cauză.
Regulamentul prevede de asemenea că litigiile născute din relaţii contractuale pot fi soluţionate de instanţa de la locul în care obligaţia care decurge din contract a fost sau urmează a fi executată. Cu toate acestea, atunci când este vizat un contract de consum, se aplică norme de protecţie a consumatorului.
În cazul în care comerciantul "îşi direcţionează activităţile" spre statul membru pe teritoriul căruia este domiciliat consumatorul, acesta din urmă poate sesiza instanţa din statul membru în care este domiciliat şi nu poate fi chemat în judecată decât în acest stat membru. În cele două cauze se urmăreşte să se stabilească dacă un comerciant "îşi direcţionează activităţile" în sensul regulamentului în cazul în care utilizează o pagină de internet în vederea comunicării cu consumatorii.
Dezbaterile de la CJUE au venit după ce cetăţeanul Pammer, domiciliat în Austria, a intenţionat să călătorească la bordul unei nave cargou din Trieste (Italia) cu destinaţia Orientul Îndepărtat.
Astfel, el a rezervat o călătorie la societatea germană Reederei Karl Schlüter prin intermediul unei