Ministerul Transporturilor promite peste 240 de kilometri de autostradă în următorii doi ani. Planurile sunt însă optimiste.
Statul va definitiva în următorii doi ani, adică 2011-2012, 241 de kilometri de autostradă aflaţi acum în lucru, a promis zilele trecute ministrul Transporturilor, Anca Boagiu. Porţiunile definitivate vor fi Suplacu de Barcău-Borş (64 km), varianta de ocolire Arad şi Arad-Timişoara (împreună au 44 km), Bucureşti-Moara Vlăsiei-Ploieşti (61 km), Cernavodă-Constanţa (50 km) şi centura ocolire Constanţa (22 km). În plus, anul viitor vor începe lucrările pe alţi 286 de kilometri, mai precis pe restul tronsoanelor din coridorul IV Nădlac-Timişoara-Deva-Orăştie-Sibiu-Piteşti-Bucureşti-Constanţa, la care nu se lucrează în prezent. Este exceptată aici porţiunea Sibiu-Piteşti, pentru care Ministerul Transporturilor nu are la acest moment nici o soluţie. Promisiunile făcute de ministrul Boagiu au şanse mici să fie respectate din două motive.
Pe de o parte, sumele necesare de la buget pentru îndeplinirea promisiunilor depăşesc alocaţiile primite anual de către companie, iar pe de altă parte cheltuielile statului cu aceste proiecte sunt subevaluate. Potrivit unui fost director al CNADNR, dar şi fostului ministru al Transporturilor, Radu Berceanu, la fiecare euro dat de UE România trebuie să dea, la rândul ei, un alt euro cu titlul de cofinanţare, plată exproprieri, mutare utilităţi etc. Oficialii Ministerului Transporturilor sunt însă optimişti şi astfel kilometrii de autostradă inauguraţi se înmulţesc pe hârtie. Spre exemplu, în graficul prezentat recent de ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, statul va trebui să contribuie doar cu 15% faţă de finanţarea Uniunii Europene pentru tronsonul Timişoara-Lugoj. Pe acelaşi proiect, în urmă cu trei luni Ministerul Transporturilor estima o contribuţie a statului de 144 milioane euro, faţă de 33 mil