Istoricul de artă Doina Păuleanu a strâns într-un album poveştile pictorilor români inspiraţi de acest ţinut fascinant din nordul Franţei. Albumul „Singularitate şi reconstrucţie imaginară“ a fost lansat la Centrul Cultural ArtSociety, prezentarea aparţinându-i lui Andrei Pleşu.
Sub acest titlu preţios şi oarecum neinspirat se ascunde o nouă contribuţie de referinţă la aprofundarea unor aspecte esenţiale ale picturii româneşti moderne datorată istoricului de artă Doina Păuleanu, director al Muzeului de Artă din Constanţa. După majora lucrare „Pictori români la Balcic", un impozant album dedicat celei mai fascinante direcţii a picturii româneşti interbelice, de data aceasta este vorba de legătura dintre pictorii români şi o altă zonă geografică profund determinantă, respectiv provincia franceză Bretania, aşa cum se exprimă în lucrările artiştilor români, între 1876 şi 1940, de la Grigorescu până la M.W. Arnold. Albumul vine oarecum în prelungirea unei expoziţii-eveniment despre conexiunile dintre Bretania şi arta românească, organizată acum un an la Muzeul Naţional de Artă al României, cu sprijinul mai multor muzee şi instituţii franceze.
Extremul Occident
De-a lungul celor 300 de pagini ale impunătoarei apariţii, publicată cu spectaculozitate grafică de Editura Arcade, cu sprijinul Muzeului de Artă din Constanţa, Doina Păuleanu face un documentat şi minuţios excurs prin opera pictorilor români atraşi de ţinutul breton, fără a se limita doar la aspectele faptice şi biografice (de altfel, redate cu scrupulozitate), ci încercând, prin analiza lucrărilor rezultate, să determine ce i-a atras pe atâţi artişti români spre un tărâm străin, altfel atât de diferit de tot ceea ce îi formase acasă.
„Exotismul" acestei provincii extrem-occidentale a Europei, înrădăcinată în tradiţii ancestrale (aici s-au născut, de altfel, legendele cavalereşti din „c