Preţul benzinei şi al motorinei a luat foc în ultimele săptămâni. De la 4,7 lei, cât costa cel mai ieftin litru de benzină în urmă cu două săptămâni, a urcat la 4,83 acum o săptămână, iar de două zile a ajuns aproape de 5 lei, la 4,9 lei. Cum se explică faptul că în România preţul carburanţilor l-a ajuns din urmă pe cel din ţări precum Germania, Italia, Franţa sau Austria, în condiţiile în care veniturile românilor sunt de zece ori mai mici? Nimic mai simplu, spun companiile distribuitoare. Vinovată este creşterea cotaţiilor internaţionale la carburanţi sau a cursului leu-dolar.
În România, preţurile cresc în vremuri de criză, iar salariile scad. Un paradox cum numai la noi se întâlneşte. Preţul benzinei sfidează însă orice logică prin rapiditatea constantă cu care atinge praguri întâlnite în ţări unde un plin la maşină nu face gaură în buzunar. Craiovenii pe care i-am întâlnit ieri în benzinării au avut un şoc când au văzut că litrul pentru cea mai slabă calitativ benzină, cea cu cifră octanică 95, a ajuns la 4,9 lei. „Nu ştiu unde vor să ajungă cu aceste preţuri. Nici înainte nu umpleam rezervorul, dar băgam de 50-60 de lei şi îmi ajungea vreo două săptămâni. Acum am ajuns să bag şi de 30 de lei ca să nu renunţ la maşină. Aş merge cu autobuzul, dar a venit frigul. Nu ştiu ce să mai zic“, ne-a spus un bărbat între două vârste, concentrat să nu greşească pompa şi să alimenteze cu benzină mai scumpă. Un altul, mai tânăr, a spus râzând că el alimentează de teamă să nu crească preţul. „Uite, dom’ne, umplu juma’ de rezervor! Nu-mi programasem asta, dar mi-a spus azi un prieten că a crescut preţul şi dacă sare de 50 de mii (lei vechi - n.r.) eu mă las de şofat. Aşa că bag acum, să pot folosi maşina şi de Sărbători“.
În ciuda faptului că numărul clienţilor s-a diminuat, iar sumele cheltuite pe combustibil au scăzut, companiile distribuitoare cresc pr