Dinamica este mult sub cea înregistrată în perioada 2000-2010, când creşterea a fost de 123%
Apetitul pentru consum al românilor va creşte din nou în următorii zece ani, după doi ani în care au trebuit să taie drastic din bugetele pentru cumpărături. Analiştii companiei de consultanţă imobiliară King Sturge se aşteaptă ca vânzările de retail din România să avanseze cu 62% în următorul deceniu, ritm care va plasa ţara noastră în clasamentul primelor trei ţări la nivel european, în această privinţă.
Creşterea este la jumătate faţă de cea din perioada 2000-2010, când avansul a fost exploziv, de 123%. Primele două poziţii urmează să fie ocupate astfel de Letonia (69%) şi Lituania (65%), iar România va ocupa locul al treilea, în condiţiile în care vânzările din marile reţele de magazine vor creşte în medie cu 5,2% pe an în intervalul analizat. Şi la vecinii de la sud de Dunăre, vânzările vor avansa cu 61% în următorii zece ani, iar în Estonia, cu 60%. "Un aspect esenţial al redresării pieţei europene de retail va fi revenirea Europei Centrale şi de Est, precum şi a Europei de Sud-Est, la traiectoriile de creştere anterioare recesiunii mondiale", potrivit King Sturge. Analiştii companiei cred că 2011 va fi anul în care comerţul modern îşi va reveni, cu un avans de 2,2%. Anul care tocmai se încheie nu a fost însă unul bun pentru retaileri, în condiţiile în care vânzările urmează să scadă cu 3,8%, per ansamblu.
Chiar şi cu acest declin, comerţul din marile magazine a reuşit să câştige teren în faţa celui tradiţional, după cum au apreciat recent reprezentanţii Consiliului Concurenţei. "În raportul de acum un an, noi estimam comerţul tradiţional la 55% din piaţă şi marile lanţuri la 45%. În urma investiţiilor făcute de marile reţele, cuplat cu insolvenţe ale micilor magazine, comerţul modern l-a depăşit în acest an ca pondere pe cel tradiţional", a declarat