Invatamantul romanesc a obtinut punctaje extrem de slabe la testele PISA, pentru anul 2009, situandu-se sub media punctajului obtinut de tarile evaluate, la toate cele trei capitole analizate: lectura, matematica si stiinte.
Rezultatele testelor PISA, publicate marti de catre Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) plaseaza invatamantul din Romania abia pe locul 49, din 65 de tari evaluate.
Criteriul dupa care s-a facut ordonarea listei in care sunt comparate performantele tarilor participante este exclusiv punctajul obtinut la capitolul citirea si intelegerea textului scris.
Desi punctajele celorlalte capitole sunt relativ apropiate de punctajul ales drept criteriu, a plasa Romania din punctul de vedere al educatiei pe locul 49 din cele 65 de tari participante reflecta o lectura superficiala a respectivei liste, iar cei care comit greseala ar trebui ei insisi sa fie supusi unui test de tip PISA.
Mai mult, documentul dat publicitatii de OEDC contine mult mai mult decat incriminata lista. De la bun inceput, scopul lui nu a fost de a stabili imposibile ierarhii, ci doar de a oferi o modalitate de a compara din diverse puncte de vedere nivelul educational al elevilor provenind din diferite tari.
De asemenea, se incearca cuantificarea egalitatii de sanse privind accesul la educatie, stabilierea conditiilor care conduc la un sistem educational de calitate, daca cititul este facut cu placere sau care este evolutia nivelului educational in tarile participante.
Probabil ca mai important decat locul pe care ne situam este faptul ca nivel educational al elevilor din Romania a ramas relativ constant. Ce putem face pentru a determina o evolutie pozitiva? In primul rand, ar fi de folos sa vedem ce au facut cei care au crescut.
Un exemplu pozitiv in acest sens, mentionat de mai