În contextul în care numărul elevilor a cunoscut în ultimii ani o tendinţă descrescătoare constantă, iar, odată cu procesul de comasare, numărul de ore s-a diminuat, tot mai mulţi profesori apelează la reconversia profesională.
Din 1990 şi până în prezent, numărul de elevi care se înscriu anual în clasa I aproape s-a înjumătăţit. Dacă, în urmă cu 20 de ani, numărul lor ajungea la 14.000, acum este de aproximativ 6.200-6.300. Pentru a se asigura că vor avea în continuare catedră întreagă şi-şi vor primi salariul integral, tot mai mulţi profesori doljeni s-au respecializat. Din această categorie fac parte în special cadrele didactice care predau în mediul rural.
„Profesorii de fizică şi chimie, care funcţionează în mediul rural şi sunt de acolo şi vor să rămână pe post şi să aibă catedră întreagă, şi-au făcut cel puţin trei reconversii profesionale. Aveau fizică şi au mai făcut reconversii pe chimie, educaţie tehnologică şi informatică. În prezent, sunt calificaţi pe oricare din specializările respective“, a declarat Alexandrina Maria Năstase, inspector general adjunct la Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj.
„Au făcut reconversia ca să poată trece de la o specializare la alta“
Respectivele cursuri de recalificare, care se fac la universitate şi durează aproximativ un an şi jumătate şi sunt suportate de cursant, sunt fie pe profilul socio-uman, fie pe cel real.
„Legislaţia prevede că un cadru didactic poate să predea jumătate de normă în specialitate şi poate să predea ore pe care le are pe foaia matricolă de la facultate, ca profesor calificat. În general, destul de mulţi profesori au făcut reconversia, astfel încât, dacă există restructurări, să poată trece de la o specializare la alta sau să-şi poată completa catedra“, a precizat Constantin Rada, preşedintele filialei Dolj a Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţăm