Nivelul şcolar din Franţa este mediu spre mediocru. Este rezultatul unui studiu realizat în rândul ţărilor membre ale Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică- OCDE, studiu care arată că nivelul şcolar din Franţa este mediu spre mediocru.
În plus, există diferenţe tot mai mari între cei mai buni şi cei mai slabi elevi, decalaje influenţate şi de mediul social din care provine elevul. Clasamentul OCDE se bazează pe testul Pisa efectuat în 2009 în 65 de ţări şi printre 470 de mii de elevi cu vârsta de peste 15 ani. Rezultatele pentru Franţa sunt alarmante pentru sistemul educaţional chiar dacă autorităţile de la Paris încearcă să relativizeze concluziile testului. Printre cele 34 de state OCDE, Franţa se situează pe locul 18 la capitolul "înţelegerea scrisului". La matematică, degringolada e şi mai mare după ce Franţa, este adevărat, se situa în grupul de frunte, cel mai performant. Doar la capitolul "ştiinţe", şcoala franceză se menţine dar pe o poziţie mediocră ocupată şi până acum. În grupul OCDE deci, Franţa se află în medie, grupul fiind dominat de ţări precum Corea de Sud, Finlanda şi Canada. Dacă extindem însă clasamentul în afara OCDE, reiese că şcolile chinezeşti, sistemul educaţional din China este cel mai strălucit din lume. Shanghai şi Hong Kongul sunt clasate pe primele locuri, semn că Europa este tot mai mult distanţată de Asia şi în această competiţie mondială a educaţiei.
Replicând acestei poziţii mediocre a Franţei şi criticilor opoziţiei socialiste care a denunţat deîndată "eşecul dreptei" în învăţământ, Luc Chatel, ministrul francez al educaţiei declară:
"Franţa se situează în media înregistrată de ţările dezvoltate în materie de performanţă a sistemului său educaţional. În zece ani ne-am păstrat o oarecare stabilitate. Refuz deci această metodà care constă în a denigra sistemul nostru educaţional spunând că tot