Ii asteptam la noi de doua decenii. Si pentru ca au intarziat sa apara, i-am cautat in Europa, la Budapesta, Viena, Londra si Paris. Marii retaileri de haine au decis sa intre masiv pe piata din Romania pe picioarele lor si sa renunte, in unele cazuri, la cei care le aduc colectiile in franciza. Criza economica nu numai ca nu-i sperie, ci chiar ii incurajeaza sa vina. Ii atrag chiriile mici si faptul ca de pe piata au disparut jucatorii care n-au facut fata recesiunii.
In timp ce economia noastra e pe butuci si romanii inchid firma dupa firma, sufocati de credite si vanzari mici, suedezi, olandezi, germani, francezi si spanioli deschid in tara noastra magazin dupa magazin si spun in cor: Romania, te iubesc! Vand branduri puternice, vechi si de un secol, de lux, sau de clasa medie, iar romanii care le-au asteptat zeci de ani, se se aseaza acum la coada ca sa imbrace haine. De firma!
Am ajuns la Bacau intr-o vineri noaptea. Doua tiruri doldora de haine parcheaza in fata mall-ului. Echipa de carausi se organizeaza. Mii de haine si pantofi au venit din Spania si vor umple un magazin nou-nout, intr-un mall din Bacau. Magazinul se ridica de la zero, si va arata exact ca-n fotografiile trimise din Spania. Nimic nu-i pus la intamplare: casele de marcat, ofertele, colectiile noi - totul dupa ce sociologii au studiat vreme de zeci de ani obiceiurile cumparatorilor.
Marile branduri de moda invadeaza Romania, tocmai acum, cand in portofelele noastre e criza! La prima vedere, un paradox - ce profit ar putea face acum de pe urma noastra? De ce n-au venit in boom-ul economic de acum cativa ani, cand eram convinsi ca banii sunt facuti ca sa-i cheltuim. Simplu, proprietarii brandurilor sunt versati: in plina criza economica la noi, ei au capital si pot pune conditii.
Acum, mall-urile sunt mai ieftine ca oricand - fiindca risca sa ramana goale daca nu scad chi