Romania n-are asfalt suficient si nici de calitate, dar are regi ai asfaltului. E un paradox sa faci averi fabuloase dintr-o activitate care nu lasa in urma valori pe masura. Adica retea de sosele si autostrazi cel putin la nivelul sumelor alocate drumurilor din Romania. Discutam cu un director de... rege. Si-mi povestea ca asfaltul turnat in curtea unei multinationale costa de vreo trei ori mai putin decat la stat.
De ce, de 20 de ani, marii specialisti politici in constructia de drumuri, din Ministerul Transporturilor, consilii judetene si primarii nu au facut un calcul corect al costului pe unitatea de masura si tip de lucrare?
Simplu. Fiindca nu a existat niciodata acest interes. Cica spaga ajunge cam la 30% dintr-o lucrare. Exista, candva, o gluma: si din acest drum cate vile s-au facut? Multe, cred, poate pret de-un orasel.
Ministerul Transporturilor a postat pe site un cost unitar orientativ pentru lucrarile din infrastructura: reabilitare drum national - 761.000 euro/km; DN nou - 3.860.000 euro/km; autostrada ses - 5.050.000 euro/km; autostrada deal - 5.050.000 euro/km; autostrada munte - 6.100.000m euro/km.
Pentru un drum national din Republica Moldova, americanii platesc 133 milioane de dolari, pentru 90 km. Autostrada Burgas-Sofia se realizeaza cu 2,2 milioane de euro/km, iar in Ungaria, kilometrul costa sub 2 milioane de euro.
In Romania, nici macar acel cost orientativ nu este respectat. Un kilometru din autostrada Arad-Timisoara costa 9 milioane de euro, Medgidia-Constanta - 6,5 milioane de euro, Cernavoda-Medgidia- 7 milioane de euro, Bucuresti-Ploiesti -9,4 mil. euro/km, Transilvania a ajuns la 8 milioane de euro/km.
Pasajul Basarab (1,9 km) va costa 285 de milioane de euro (150 de mil.euro/km). La el se lucreaza de vreo sapte ani. Spre comparatie, al doilea cel mai inalt pod din