Nimeni nu stie cu siguranta care este viitorul cartii: daca ebook-ul sau cartea digitala o va inlocui pe cea tiparita. Nici eu nu pretind ca stiu, dar cred ca 7 decembrie 2010, data la care s-a lansat Google Editions, va ramane in istoria cartii ca o data memorabila.
Ebook-ul nu este un concept nou, este vechi de aproape 30 de ani si a fost lansat in 1971 de Michael Hart prin proiectul Gutenberg. In acest interval, multe carti si publicatii au fost digitalizate si distribuite gratuit in scopuri publicitare.
Trecerea la comercializarea ebook-urilor s-a facut insa mai timid, de cateva site-uri mai mult sau mai putin cunoscute, pana in 2007, cand Amazon a lansat cititorul Kindle, iar scurt timp dupa aceea lantul de librarii Barnes and Noble a lansat Nook.
De ce atunci intrarea lui Google pe piata de ebookuri, cu 3 ani in urma lui Amazon, ar putea aduce schimbari spectaculoase?
In primul rand, zic eu, fiindca Google a dovedit, cu foarte putine exceptii, ca tot ceea ce face face foarte bine. De fapt, Google Editions era programat sa fie lansat la inceputul anului, insa reprezentantii companiei au anuntat ca vor sa imbunatateasca substantial serviciul si, de aceea, au hotarat sa amane lansarea cu aproape un an.
In alt doilea rand, ebook-urile de la Google pot fi citite pe o intreaga gama de e-readere, smartphone, tablete, laptopuri, cat si orice fel de computer.
Dar cel mai important aspect, atat pentru cititori cat si pentru autori, este pretul cartilor.
Am auzit multi editori, mai ales in Romania, plangandu-se ca lumea nu citeste destul. Nimic mai fals decat aceasta afirmatie. Oamenii citesc si vor sa citeasca, insa pretul cartilor este exagerat de mare si aceasta se resimte cu atat mai mult acum, in perioada de criza. Cu cateva luni in urma, am facut un experiment pe cont propriu, punand